Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Teoria della scelta sociale

Oggetto:

Social Choice Theory

Oggetto:

Anno accademico 2023/2024

Codice attività didattica
FIL0436
Docente
Jan Michael Sprenger (Titolare del corso)
Corso di studio
laurea triennale in Filosofia
Anno
2° anno, 3° anno
Periodo
Secondo semestre
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
6
SSD attività didattica
M-FIL/02 - logica e filosofia della scienza
Erogazione
Tradizionale
Lingua
Italiano
Frequenza
Obbligatoria
Tipologia esame
Scritto
Prerequisiti
Essere interessato/a a filosofia politica, e allo studio interdisciplinare di problemi della scelta collettiva e della rappresentanza politica.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Questo corso è una introduzione ai problemi di rappresentanza e decisioni collettive in un contesto politico---tipicamente, le elezioni. La domanda centrale è: come dovremmo, come gruppo o società, organizzare il nostro sistemo di voto e/o di rappresentanza politica?

Il corso mostra e analizza diversi problemi filosofici che sorgono in quei contesti, e prova a sviluppare delle soluzioni. Confronta idee che hanno origine nella filosofia politica con modelli e risultati raggiunti nelle scienze politiche, economiche e cognitive.

Il corso è adatto sia per studenti che vogliono sapere come le scienze e i modelli formali possono avere rilevanza per lo studio di problemi filosofici, sia per tutti interessati alla filosofia politica (Bentham, Mill, Rawls, etc.) e alle sfide decisionali che una democrazia deve affrontare.


How should a group or a society make rational collective decisions? Sounds like an easy problem, but there is an intriguing variety of philosophical problems about the criteria for determining election winners (e.g., the advantages and drawbacks of different voting systems), the aggregation of preferences and judgments, the right way of democratic representation, and finally, the justification of democratic procedures.

The course provides an introduction to Social Choice Theory and familiarizes the student with these problems and some potential solutions. Social Choice Theory is a fascinating discipline at the intersection of welfare economics, political philosophy and logic and synthesizes important thoughts from all these disciplines. The central concept is the study of rational collective decision-making, and more specifically, the problem of aggregating individual preferences into a collective preference.

The theoretical framework of this course can be used to study the advantages and drawbacks of various forms of democratic decision-making, such as majority rule, proportional representation, and problems of strategic voting. It can also be used to explicate various proposals made in the political philosophy literature (Bentham, Mill, Rawls). All in all, students will appreciate that collective decision-making has a complex structure and that ideal procedures are hard to get by.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

A fine corso lo studente saprà analizzare e valutare i vantaggi e problemi di diverse procedure per effettuare una scelta democratica, e di sistemi elettorali. La descrizione in inglese fornisce maggiori dettagli.

The take home message of the course is that democratic decision-making is a complex process, and that structuring it presents society with a lot of hard choices. At the end of the course, the students will understand what these choices are, and why they are so tough.

In the course, we focus on the feasibility of majority rule in collective choice, the problem of interpersonal comparisons of utility, and the problem of manipulating voting systems. Students are also familiarized with the famous impossibility results for social choice, and their philosophical interpretation (May's Theorem, Arrow's Theorem, impossibility of a Paretian liberal).

The results of the course also allow for an evaluation of theories proposed in political philosophy, such as utiliarianism and Rawls' maximin rule. Some seemingly technical problems we treat in the course, such as the comparison of utility of different persons, have far-reaching philosophical consequences.

Oggetto:

Programma

  • Settimana 1: Introduzione e motivazione dei problemi centrali del corso. I risultati classici di Condorcet su preferenze cicliche. Concetti di base per modellare scelta collettiva.
  • Settimana 2: Il problema dell'aggregazione delle preferenze individuali a una preferenza (o scelta) collettiva. L'impossibilità di una scelta "perfetta" collettiva e i teoremi di Arrow e Sen.
  • Settimana 3: Criteri di adeguatezze per procedure di voto. Il problema della manipulazione del voto. Il concetto del vincitore di Condorcet.
  • Settimana 4: Il paradosso del voto: perché i cittadini fanno uno sforzo per partecipare alle elezioni? Approcci economici e psicologici alla spiegazione di questo comportamento. 
  • Settimana 5: Il concetto di utilità (e il suo uso) nelle scelte collettive. Il problema della interpersonal comparison of utility.
  • Settimana 6: Sistemi di voto basati sul giudizio, come il majority judgment. Alternative radicali a sistemi di voto: sorteggio e citizen colleges.

La descrizione in inglese è leggermente più dettagliata.

  • Week 1: The first lectures explain how Social Choice Theory emerged as a discipline at the intersection of economics and philosophy, and why logical tools play a fundamental role in the study of rational collective decision-making. Specifically, we explain some basic principles of relations and preference orders in order to set the stage for the topics to follow. Then we study the main axioms of preference relations and introduce the core notion of a social choice function.
  • Week 2: Using the logical tools we learned in Week 1, we move on to a main result of social choice theory: Arrow's impossibility theorem for aggregating indivdual preferences to a collective preference, and we discuss applications of that result in philosophy of science. The positive counterpart of Arrow's impossibility result is May's theorem for majority voting with two candidates.
  • Week 3: We discuss various concrete voting systems and their strengths and weaknesses, and some general criteria for adequate voting methods, such as: monotonicity, the participation criterion (=the no-show paradox), Condorcet consistency, and so on.
  • Week 4: The paradox of voting is that people participate in elections although their vote will almost never make a difference for the outcome. We discuss two responses to this paradox: a social utility model about citizens' motivations, and the theory of expressive voting.
  • Week 5: We move from the framework of preference aggregation to the aggregation of individual utility or welfare functions. After a brief introduction to the concept of utility functions, we show how the concept of utility aggregation is a useful explication of theories in political philosophy from the British utilitarians to John Rawls.
  • Week 6: The final week explores score-based voting systems where voters assign numerical scores to candidates, instead of picking their most preferred candidate. We study in particular approval voting and majority judgment.  Score-based voting systems (e.g., majority judgment) and radical alternatives for democratic decision making (e.g., sortition, citizen colleges).

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Misto di lezione frontale e discussione sulle tematiche del corso.

Mix of lecture and discussion with students.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto oppure paper (80%, 3000 parole), partecipazione alla discussione (20%).

Written exam or term paper (80%, 3000 words), active class participation (20%).

Oggetto:

Attività di supporto

Studenti e studentesse in situazioni particolari (p.es., DSA, ma anche impegni di famiglia ecc.) sono pregati/e di informare il docente all'inizio del corso, per concordare un percorso di apprendimento personale adatto alle loro esigenze, anche al di là delle misure compensative e dispensative previste per l’esame.

Students with special needs can contact the teacher at the beginning of the course.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Il programma preciso sarà pubblicato a inizio corso. Volendo, per avere un'idea del tema, gli studenti possono sfogliare questi due articoli:

The list of readings will be publicated at the beginning of the course. To get an idea of the course themes, students can have a look at these survey articles if they like to:



Oggetto:

Note

Svolgere l'esame presuppone partecipazione regolare e attiva alle lezioni. Nessun esame per non-frequentanti.

Taking the exam requires regular and active participation in class. There is no exam for non-attending students.

Oggetto:

Insegnamenti che mutuano questo insegnamento

Registrazione
  • Aperta
    Apertura registrazione
    01/09/2023 alle ore 00:00
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 07/07/2023 14:48

    Location: https://filosofia.campusnet.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!