- Oggetto:
- Oggetto:
Teoria della scelta sociale
- Oggetto:
Social Choice Theory
- Oggetto:
Anno accademico 2021/2022
- Codice dell'attività didattica
- FIL0436
- Docenti
- Jan Michael Sprenger (Titolare del corso)
Paolo Maffezioli (Titolare del corso) - Corso di studi
- laurea triennale in Filosofia
- Anno
- 2° anno 3° anno
- Periodo didattico
- Secondo semestre
- Tipologia
- A scelta dello studente
- Crediti/Valenza
- 6
- SSD dell'attività didattica
- M-FIL/02 - logica e filosofia della scienza
- Modalità di erogazione
- Tradizionale
- Lingua di insegnamento
- Italiano
- Modalità di frequenza
- Facoltativa
- Tipologia d'esame
- Scritto
- Prerequisiti
- Interesse in domande filosofiche collegate alla scelta sociale e alla rappresentazione democratica. Conoscenza discreta della lingua inglese (i testi che leggiamo sono quasi tutti in inglese).
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
Fare capire allo studente quanto è complessa l'aggregazione di preferenze (o giudizi) dal livello individuale al livello collettivo o sociale. Vedi descrizione in inglese per ulteriori dettagli.
How should a society make democratic decisions? Sounds like an easy problem, but there is an intriguing variety of philosophical problems about the criteria for determining election winners (e.g., the advantages and drawbacks of different voting systems), the aggregation of preferences and judgments, the right way of democratic representation, and finally, the justification of democratic procedures. The course familiarizes the student with these problems and some potential solutions, including radical procedures such as majority judgment and sortition-based democracy.
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
A fine corso lo studente saprà valutare i vantaggi e problemi di diverse procedure per effettuare una scelta democratica. Vedi descrizione in inglese per ulteriori dettagli.
Students will learn to weigh the arguments for and against various forms of democratic decision-making, and the problems behind it. Topics that we treat in depth are the feasibility of majority rule, interpersonal comparisons of utility and strategy-proof voting systems. They will also obtain an in-depth acquaintance with the famous impossibility results for social choice, and their philosophical interpretation (May's Theorem, Arrow's Theorem, Gibbard-Satterthwaite Theorem). All in all, they will learn to appreciate that democratic decision-making has a complex structure and that ideal procedures (i.e., procedures that satisfy a certain number of plausible and desirable criteria) are hard to get by.
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
Lezioni con una prima parte di didattica "frontale" e una seconda parte in cui discutiamo i testi scelti insieme.
Mixture of lectures and seminar.
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame scritto (40%), relazione scritta (40%, 2500-3000 parole), partecipazione alla discussione (20%).
Written exam (40%), term paper (40%, 2500-3000 parole), class participation (20%).
- Oggetto:
Programma
Vedi descrizione in inglese per i temi centrali del corso.
The course is roughly structured as follows:
- Seminal philosophical justifications of democratic decision-making.
- Classical studies of the epistemic and decision-theoretic properties of majority voting
- Justification of majority voting
- Preference aggregation and its limits
- Social choice aggregation functions and the problem of strategy-proofness
- Paradoxes of democratic representation (e.g., negative vote weight)
- Majority judgment and sortition as a radical alternatives to classical social choice procedures
A more detailed description will be offered later.
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
- Altro
- Titolo:
- Social Choice Theory
- Descrizione:
- Stanford Encyclopedia of Philosophy
- Note testo:
- Author: Christian List
- URL:
- Obbligatorio:
- Si
- Oggetto:
Il programma preciso sarà pubblicato a inizio corso; il testo di List nella SEP è una buona introduzione ai temi del corso.
The list of readings will be publicated in the first week of the course. List's entry in the SEP on "Social Choice Theory" is a good introduction to the course themes.
- Oggetto:
Note
Svolgere l'esame presuppone partecipazione attiva alle lezioni. Nessun esame per non-frequentanti.
Taking the exam requires active participation in class. There is no exam for non-attending students.
- Oggetto: